Ovärderligt med flexibel hemtjänst

Flexibel hemtjänst

Vad är egentligen det viktigaste för dig som har hemtjänst?
En flexibel hemtjänst med personal som känner dig, säger en av våra kunder.

Den senaste tiden har vi träffat flera av våra kunder för att prata om vad som är viktigast för dem. En av dem är en 90-årig kvinna som får hjälp flera gånger om dagen. Det absolut viktigaste för henne är att kunna bo kvar hemma. Tack vare hjälpen hon får från Mervida Hägersten, kan hon trots sjukdom bo kvar i sin egen lägenhet. ”Mervida hemtjänst är ovärderliga för mig, jag skulle inte klara mig utan dem”, säger hon.

När vi träffar henne är hon pigg och på glatt humör. Hon är pratsam och vi har en väldigt trevlig stund tillsammans där vi kom att prata om mycket annat än bara hemtjänst.

Det är svårt att föreställa sig att hon lider av en svår sjukdom. Sjukdomen medför att hon regelbundet behöver ta mycket starka mediciner som gör att hon periodvis mår väldigt dåligt. Hon lider dessutom även av ortostatisk hypotoni, ett tillstånd som gör att hon svimmar. Hon får därför inte gå ut själv och är helt beroende av hemtjänsten för att komma ut och få frisk luft, göra inköp eller besöka läkare. Hon får även hjälp med att värma matlådor. För någon i hennes situation, där måendet varierar kraftigt är det ännu viktigare med en flexibel hemtjänst.

Vad är viktigt för dig?

I samtalet framgår det även hur viktigt det är att personalen har tillgång till information om kunden de ska träffa och att de har fått tid att läsa in sig på kundens önskemål och rutiner.

”Det är viktigt att personalen känner mig. De ska veta om mina sjukdomar och ha förståelse för min situation.”

Eftersom kunden har så många besök träffar hon flera olika personal. Hon upplever att det fungerar väldigt bra.
”Men självklart finns det några som sticker ut” säger hon. ”Jag ska inte nämna några namn för det är inte rättvist, och alla gör ett bra jobb. Men det är som att jag har fått en tredje dotter. Hon ser alltid vad som behöver göras och hon ser på mig vad jag behöver. Hon går in för sitt jobb och passar så bra till det hon gör.”

Flexibel hemtjänst

Det är viktigt att vi som utförare kan vara flexibla inom ramarna för kundens beslut.

Det är bra att jag kan slå ihop två besök ibland så att jag hinner komma ut. Eftersom jag inte får gå ut själv och det tar lite tid att ta sig ner och ut i parken. Men idag regnar det och då tänkte jag fråga ifall de kan hjälpa mig och bädda rent och vända på min madrass istället. Jag har förvisso en bra regnkappa så mig stör det inte, men jag tycker synd om personalen som ska vidare sen.

Personalen brukar verkligen vara tillmötesgående och jag är så nöjd. Det är väldigt skönt att ha en flexibel hemtjänst och inte behöva känna någon oro. Men jag har själv köpt en larmklocka efter att jag trillade utanför porten och inte kunde resa mig.”

Personalen bär namnskylt

En ytterligare sak hon nämner att hon uppskattar är att personalen alltid bär namnskyltar.
”Det är väldigt bra att jag ser namnet. Jag hör dåligt, men ibland kan det också vara problem med språket som göra att jag inte uppfattar namnet. Då är det bra att jag kan läsa så att jag kommer ihåg. Men nu kan jag namnet på de flesta.”

Vill du veta mer?

Är du nyfiken på vad andra har sagt om oss? Söker du efter en flexibel hemtjänst? Du hittar fler referenser och intervjuer här.
Du kan också följa oss på sociala medier eller anmäla dig till vårt nyhetsbrev


Facebook
Insta
LinkedIn